Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och dess svar. Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Om lotteriet

Vem äger Lotteriet Landsbygdslotten?

Bygdegårdarnas Riksförbund är förmånstagare och ägare av lotteriet. Lotteriet driftas av Nordic Lottery.

Vart går pengarna?

Lotteriets överskott går oavkortat till Bygdegårdarnas Riksförbund. Här kan du läsa mer om våra förmånstagare

Finns det licens?

Ja, Spelinspektionen har beviljat Bygdegårdarnas Riksförbund licens för Landsbygdslotten.

Vad kostar det att prenumerera på Landsbygdslotten? 

En lott kostar 25 kronor. Lotterna säljs främst genom att teckna en prenumeration på ett paket med minst 8 lotter. Det innebär att ett lottpaket kostar 200 kr/mån. Om du inte väljer att betala med återkommande kortbetalning eller Autogiro tillkommer en fakturaavgift på 15 kr.

Prenumeration

Hur köper jag Landsbygdslotten?

Du kan köpa en prenumeration på Landsbygdslotten antingen direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.

När kommer mina lotter?

Dina lotter kommer i ett utskick som går ut runt den 15:e varje månad. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan du får ditt första lottpaket, sedan får du dessa regelbundet varje månad. 

Om du inte har fått ditt lottbrev kontakta kundservice

Vilka får delta i lotteriet?

Fysiska personer som är folkbokförda i Sverige och fyllda 18 år får delta i Landsbygdslotten.

Jag vill ändra antalet lotter, hur gör jag?

Såklart kan du öka eller minska antalet lotter i din prenumeration. Kontakta kundservice och berätta hur du vill ändra din prenumeration så hjälper vi dig. 

Kan jag stötta min lokala bygdegård?

Ja, med din prenumeration kan du välja att stötta din bygdegård med 50 kr/mån. Om du har en befintlig prenumeration kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Om du inte är kund hos oss och vill börja prenumerera på Landsbygdslotten till förmån för en bygdegårdsförening kan du bli kund här. 

Hur löser jag in min vinst?

Här kan du läsa mer om hur du löser in dina vinster. Alla Landsbygdslottens vinster är skattefria. 

Hur lång tid tar det innan jag får min premie?

Din premie skickas vanligtvis till dig tre veckor efter vi mottagit din första betalning. Detta kan variera beroende på erbjudande.

Hur säger jag upp min prenumeration?

För att säga upp din prenumeration kontakta kundservice.

Observera!
• Du måste kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.

Betalning

Hur betalar jag mina lotter?

Du kan betala dina lotter på flera sätt: 

  • Fakturan som kommer i lottbrevet 
  • Autogiro 
  • Kort
  • Swish

För att få en överblick över dina betalningar kan du logga in på min sida och gå in under mina betalningar. Där kan du se om du har en obetald faktura och välja att betala den direkt via kort eller Swish. 

Om du väljer att betala dina lotter med Autogiro eller återkommande kortbetalning så bjuder vi på fakturaavgiften. Betalning sker då automatiskt varje månad. 

Du får dina lotter hemskickade omkring den 15:e varje månad. Senaste betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt näst sista bankdagen varje månad.

Hur betalar jag med Autogiro?

För att betala med Autogiro måste du anmäla det till oss. Om du har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID gör du det snabbast genom att fylla i vår digitala Autogiro-ansökan.

Om du inte har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID går det bra att fylla i vår Autogiro-blankett som du kan få skickad hem till dig genom att fylla i formuläret längre ner på den här sidan. När du fyllt i Autogiro-blanketten skickar du in den till oss, helt portofritt.

Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. När din Autogiro-anslutning godkänts kommer det stå AUTOGIRO angivet på inbetalningskortet som medföljer i lottutskicket. 

Om du redan betalat ditt lottpaket, och vi hinner dra beloppet via autogiro, tillfaller en av betalningarna nästa lottpaket. 

Registrerar dig för autogiro nu så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr) varje månad!

Vad gör jag om jag missat sista betalningsdagen?

Om du har missat att betala dina lotter innan sista betalningsdatum ska du betala in så snart som möjligt.

Vad händer om jag betalat dubbelt?

Om du av någon anledning råkar betala dubbelt tillfaller en av betalningarna nästa spelomgång.

Hemsidan

Hur loggar jag in på min sida?

Du loggar in på min sida genom att trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. Därefter får du upp ett fält som visare en QR-kod.

Om du har Mobilt BankID öppnar du upp appen på din telefon och scannar QR-koden. Därefter får du möjligheten att identifiera dig via Mobilt BankID. Följ instruktionerna i appen. När du genomfört legitimeringen är du inloggad på min sida.

Om du har BankID på samma enhet som du loggar in med kommer du automatiskt omdirigeras till BankID. Följ instruktionerna för att identifiera dig. När du genomfört verifieringen är du inloggad på min sida.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

För att ändra dina uppgifter behöver du logga in på min sida. Det gör du genom trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. När du är inloggad går du in under mina uppgifter där du kommer få information om de uppgifter vi har om dig. 

För att ändra dina uppgifter klickar du i den ruta du vill ändra och sedan fyller du i rätt uppgifter. När du är klar med ändringen trycker du på "spara dina ändringar". Om det blev fel och du inte vill uppdatera dina uppgifter trycker du på "ångra". 

Om du behöver hjälp att ändra dina uppgifter går det bra att kontakta kundservice 

Landsbygdslotten som spelansvarig

På vilket sätt tar Landsbygdslotten spelansvar?

Läs mer om hur Landsbygdslotten tar spelansvar under Spelinspektionen och spelansvar.

Jag är rädd att jag själv eller någon närstående spelar för mycket. Hur kan jag få hjälp?

Om du upplever att du själv eller någon närstående spelar för mycket rekommenderar vi att kontakta Stödlinjen. Mer information om hur du kontaktar Stödlinjen hittar du på Stödlinjen.se.

Hur hanterar ni personuppgifter?

Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter under Integritetspolicy